vrachtwagen voedseldank

Voedseldank

Voedseldank, een actie met impact! Eind augustus 2014 kwam er een Russische boycot op groente en fruit uit Nederland. Er ontstonden grote overschotten en consumenten vroegen of ik in mijn netwerk wilde vragen of de boeren en telers hun overschotten aan de voedselbank wilde geven.

Voedsel heeft waarde, dat kan je niet zomaar weggevenEster van Boerenfluitjes

 

Plattelandspost krantenartikelMijn duidelijke plek tussen consument en producten bleek voor hen een reden te zijn om mij te vragen iets te regelen voor de overschotten. Ik ben echter van mening dat voedsel waarde heeft en iemand het dus moet betalen. De teler heeft er zijn werk aan, hij moet zijn personeel betalen en moet zelf bepalen, vind ik, of hij in de gelegenheid is om te doneren. Ik vind niet dat dat aan mij is.

Ik legde in blogs en op social media uit dat toch iemand die groente moest betalen. Als mensen het belangrijk vonden dat de groente naar de voedselbank ging, moesten ze een tientje overmaken, had ik bedacht. De online flashmob met de naam #Voedseldank was geboren.

Bij de brancheorganisatie ben ik gaan onderzoeken welk gewas het beste zou passen bij de actie en waar de nood het hoogst was. Het werden komkommers. Wat zou het toch mooi zijn als we na een week een pallet komkommers konden doneren aan de Voedselbank, betaald met tientjes van mijn volgers, was de gedachte.

Poster gemaakt en de Voedseldank-tientjes stroomden binnen

 

Algemeen Dagblad krantenartikel VoedseldankEen poster was snel gemaakt, een komkommerteler snel gevonden en toen kwamen de tientjes. Heel veel tientjes. Al snel had ik een pallet vol komkommers. Van Tol Retail bood aan de komkommers op te halen en naar een plek naar keuze te brengen. Na een paar dagen had ik zes pallets en Van Tol bood aan met een kleine vrachtwagen de komkommers bij de teler op te halen. Hij regelde ook het ruilen van de pallets. De tientjes bleven binnenstromen en na drie weken hadden we geld voor elf pallets met rechte en kromme komkommers.

Een verpakkingsbedrijf schonk dozen om de komkommers in te verpakken. De retailer regelde een grotere vrachtwagen met chauffeur en samen brachten de chauffeur en ik de komkommers naar het distributiecentrum van de Voedselbank in Arnhem, waar ze verder werden uitgedeeld over Oost Nederland. Daar was de meeste vraag.

Het was een fantastische actie om te doen. Het is bijzonder om te zien hoeveel impact een mens kan hebben via social media.

 

MarketingTribune: Boerenfluitjes start actie voor voedselbank

MarketingTribune: Voedselbank Arnhem krijgt 15 duizend komkommers

MarketingTribune: Boerenfluitjes heeft komkommers voor Voedselbank

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie