komkommer oogsten

#VoedselDank; samenwerken voor telers en Voedselbank

De #VoedselDank actie loopt nu anderhalve week en het is hartverwarmend om alle reacties te lezen. We hadden niet kunnen bedenken dat het zo’n vlucht zou nemen. Op dinsdagochtend 19 augustus 2014 is de stand reeds 4517 euro. Afgelopen donderdag ben ik, Ester, bij Voedselbank Gouda geweest en heb daar de mensen gesproken die iedere week de pakketten maken. Het filmpje hiervan vind je op mijn site. Helaas zijn er steeds meer monden in Nederland die via deze weg gevoed moeten worden.

We hebben bewust gekozen voor het ophalen van de oogst rechtstreeks bij de teler. Het in beeld brengen van de rol van de teler bij ons dagelijkse eten vinden we namelijk heel belangrijk. Ook vinden we het essentieel dat het voor de donateur transparant is waar het ingezamelde geld terecht komt. Oftewel: wie we steunen. De teler krijgt van ons de kostprijs voor zijn komkommers, 25 cent in dit seizoen. Ter vergelijking: de marktprijs ligt nu ver onder deze kostprijs.

Pers omarmt #VoedselDank

De media pakt #VoedselDank ook goed op. Vorige week was Ester te horen bij RTL-Z. We werden genoemd in AD, Trouw, in een column van de Volkskrant, De Gelderlander, Stentor en nog 11 kranten van de Persdienst. Zondag waren we op de radio bij Hemelbestormers van de KRO. Ook de vakbladen en organisaties zoals Vrouwen van NU, de Betere Wereld en Het Kan Wel zorgen voor groot bereik.

#Voedseldank Plattelandspost krantenartikel

Transparante keten, van teler tot bord

Voor Boerenfluitjes is transparantie ten aanzien van ons eten altijd belangrijk geweest. De boer kan nog zo transparant zijn, als de rest van de keten dat niet is komt het verhaal niet helder op je bord. Andere partijen in de keten moeten daarvoor aan het werk. Ook moeten consumenten zich realiseren dat een transparante keten niet per se korter is. Voor een teler is het bijvoorbeeld geen optie om iedere dag 10 pallets komkommers via huisverkoop aan de man te brengen. Volgens mij is vroeger zelfs de kruidenier bedacht om de producten van vele producenten op één plek, dicht bij de burger, te verkopen. Huisverkoop bij boeren is prima, want zo kom je in contact met degene die je eten produceert. Maar ook deze teler heeft meestal de grootste afzet per pallet richting andere kanalen. Vaak op basis van contracten met van tevoren afgesproken prijzen met afnemers zodat hij weet waar hij aan toe is.

Alles is mogelijk!

De #VoedselDank vrachtwagen met komkommers is in principe een éénmalige actie. Door de hoeveelheid tweets, mails en Facebookberichten merken we wel dat er vraag is naar meer. Enorm veel mensen denken mee vanuit hun eigen specifieke branchekennis. Daar zitten hele mooie dingen tussen, ook qua logistiek. Er kan van alles, als er maar budget voor is. Distributie is de bottleneck, oogst en vraag is er meestal wel genoeg.

Volgende week gaat de vrachtwagen rijden naar het distributiecentrum van Voedselbanken Nederland. De precieze datum en tijd is nu nog een gepuzzel tussen Van Tol Retail, de teler en de Voedselbank. Zodra we dit weten geven we het uiteraard direct door. En tot die tijd…doe vooral nog mee! Als we namelijk meer geld binnenhalen, kan er altijd nog worden gekozen voor een grotere vrachtwagen met meer komkommers.

Link naar meer acties en media.

Geef een reactie